Přeskočit na obsah

Lekce

 

Zde najdete modelové lekce určené pro vyučující přírodovědných předmětů, jež naplňují cíl metodické příručky a využívají strategie k rozvoji přírodovědné gramotnosti.

Příběh

„Stejně jako každé ráno se Hugo probudil se zazvoněním mobilu v 6:30. První kroky vedou do koupelny. Zamčeno. Helena se tam sprchuje: „Ségra, už to vypni…!“ Každý den tráví ve sprše kolem půl hodiny. Táta už na sprchu raději dal perlátor, i tak ale nadává, že mu vodárny zvýšily zálohy za vodné a stočné. Hugo proto místo do koupelny zamíří do kuchyně. Slyší bublání konvice. Okem na ní mrkne: „Mami, bezva, je tam jen polovina vody.“ Snažil se mamce vysvětlit, že vařit pokaždé dva litry je zbytečné, když po ránu pije čaj jenom on a táta. Pravda, zbytek by se dal využít třeba na zalévání pokojovek, ale ty nemají. K snídani je chleba se šunkou, sýrem a rajčaty, k tomu pomerančový džus. 

Hugo přemýšlí, jak se vlastně ty věci dostaly až k němu na stůl. Je prosinec a může mít ke snídani rajčata a šťávu z pomerančů. Koukne ze zvědavosti na obal. Země původu: Maroko. Konečně se dostal do koupelny, rychle si vyčistí zuby, oblékne se a už ho volá táta do auta. Jede se do školy. Jejich rodina má štěstí, táta s mámou mají dobře placenou práci a mohli pořídit elektromobil. Volba padla na „české“ auto Škoda Enyaq iV. Nabíjecích stanic je málo, ale mají doma fotovoltaické články na střeše. Můžou tedy auto částečně dobíjet doma, a ne elektřinou z nedalekých Opatovic. Cestu do školy Hugo dobře zná, nicméně v poslední době se krajina změnila. Místo jednoho pole je teď staveniště a místo bývalého lomu je teď vodní plocha. Docela se těší, že se tam v létě bude chodit koupat. Ale zase se netěší na jaro. Všude bude žlutá, rozsáhlé lány řepky krajině nesvědčí… říkal pan učitel zeměpisu. Dneska se na jeho hodinu těší, mají přemýšlet o tom, jak se žije dětem v různých částech světa a proč je pro některé z nich důležité zapojit se do hnutí Fridays for Future.“

Půda

Land use

Půda patří mezi nejcennější přírodní zdroje na planetě Země. Bohužel v důsledku lidských aktivit a špatného hospodaření půdy ubývá nebo je znehodnocována. Využitím půdy člověkem se zabývá tzv. land use. Jak je využívána půda v naší obci? A co se v průběhu let v naší obci změnilo? 

Energie je napříč přírodními obory téměř „nevyčerpatelným“ tématem. Budoucnost lidstva závisí mimo jiné na uvědomělém hospodaření s energetickými zdroji, proto jsme si “posvítili” na energii elektrickou.

Energie

Spotřeba el. energie

Jídlo

Nutriční stopa

Jídlo je tématem, které se nás dotýká asi nejosobněji, bez jídla se zkrátka neobejdeme. Ale víme, odkud naše jídlo pochází? Kolik energie je třeba na jeho přípravu? Co se s ním děje v našem těle? A jak jídlem neplýtvat? To je jen pár otázek, které nás mohou v úvodu a v kontextu přírodních věd napadnout.

Z místa na místo s cílem co nejrychleji nebo nejekologičtěji? Co se týká dopravních prostředků, máme v dnešní době při cestě do školy nebo do zaměstnaní často na výběr. Zda si vybereme cestu pohodlnější, rychlejší, pomalejší nebo ekologičtější je na nás.

Doprava

Nejrychleji nebo nejekologičtěji?

Klima

Změny klimatu

Naše planeta je unikátní svou atmosférou, která umožňuje, že na ni existuje život, že existujeme my. Jak se staráme o naše prostředí k životu, jak se staráme o klima naší planety Země? A můžeme ve výuce prakticky zkoumat důsledky změny klimatu, o kterém se hovoří nejen v médiích, ale i mezinárodních organizacích a vědeckých institucích?

Voda, základní podmínka života, která nabývá různých podob. Od dešťových kapek přes podzemní vody, potoky, řeky, jezera, rybníky, moře, oceány nebo zmrzlé ledovce až zpět do oblak ve formě vodní páry. Můžeme zkoumat každou její podobu či skupenství. To hlavní, na co jsme se v lekci Voda zaměřili, jsou podoby vody v zimě.

Voda

Její podoby v zimě