Energie je napříč přírodními obory téměř „nevyčerpatelným“ tématem. Budoucnost lidstva závisí mimo jiné na uvědomělém hospodaření s energetickými zdroji, proto jsme si „posvítili“ na energii elektrickou.
V lekci Energie jsme se rozhodli využít jednoduchý a dostupný přístroj wattmetr, který dle daného typu a nastavení ukazuje příkon (okamžitý, průměrný), spotřebu elektrické energie a někdy dokonce i cenu el. energie za připojený elektrospotřebič. V jednoduchém demonstračním pokusu se žáci s jeho fungováním seznámí a společně s vyučujícím zkoumají práci jednoho z nejčastěji používaného domácí spotřebiče – rychlovarné konvice. Sami naměřené hodnoty zpracují, interpretují a na základě získaných dat dopočítají další parametry či dohledají doplňující informace. Lekce je doplněna o pracovní listy nejen do výuky, ale i pro domácí projekt. Pracujeme zde zejména s uvědoměním, že energie se nebere jen tak někde ze vzduchu a že i obyčejná minutová práce konvice něco stojí. V doplňujícím projektovém úkolu, který mohou žáci realizovat buď ve škole, nebo doma se blíže seznámí a uvědomí si, že i vypnuté spotřebiče, které jsou ale stále připojeny do elektrické sítě spotřebovávají energii. V dalším úkolu zjišťují, co jim o spotřebě elektrické energie řekne tzv. energetický štítek a kolik peněz stojí provoz různých domácích spotřebičů.
V lekci je opět naplňována digitální kompetence, podporováno kritické myšlení. Žáci při interpretaci dat využívají čtenářství i pisatelství. Formovány jsou také postoje směrem k udržitelné spotřebě elektrické energie či časté obměně elektrospotřebičů (dopad jejich výroby je také nezanedbatelný). Během lekce se v otázkách zaměřujeme i na spotřebu elektrické energie ve světě a dopad vysoké spotřeby nejen na domácnosti samotné, ale i na životní prostředí.